Waarover gaat het?

Verenigingswerk is een arbeidsstelsel waaronder verenigingen zonder winstoogmerk en openbare instellingen werknemers kunnen aanwerven voor tijdelijke activiteiten.

Het arbeidsstelsel voor verenigingswerk geldt in de socioculturele sector en de sportsector.

Meer info over de werkgevers en activiteiten

Goed om te weten: de verloning bij verenigingswerk is vrijgesteld van sociale zekerheidsbijdragen en het belastingtarief is voordelig.

Een werknemer heeft een maximaal aantal uren per jaar om onder deze gunstige regeling te werken.

Meer info over het maximum aantal toegestane uren

Er bestaat een onlinedienst(Nieuw venster) om het uursaldo te raadplegen.

Wil je verenigingswerk doen of vertegenwoordig je een organisatie? Lees dan even onze FAQ.

Andere nuttige informatie

Valt je activiteit niet onder het stelsel van verenigingswerk?

Dan bestaan er andere oplossingen die je misschien interesseren: flexi-jobs(Nieuw venster), vrijwilligerswerk(Nieuw venster), deeleconomie(Nieuw venster)

Hoe regel je het?

Wil jouw organisatie een beroep doen op iemand om tegen betaling een taak uit te voeren tijdens zijn of haar vrije tijd? Dan moet je organisatie:

1. Stap 1: zich inschrijven als werkgever bij de RSZ

Om je organisatie te identificeren als werkgever moet een vertegenwoordiger of mandataris van de organisatie een aanvraag doen in de onlinedienst Werkgeveridentificatie (WIDE)(Nieuw venster).

Nadat de identificatieaanvraag verwerkt en gevalideerd is in WIDE, ontvangen de vertegenwoordiger (en de mandataris) een bevestigingsbrief van de RSZ met jullie definitieve RSZ-nummer.

2. Stap 2: een arbeidsovereenkomst afsluiten

Om personeel aan te werven onder het stelsel van verenigingswerk, moet je met je werknemer een arbeidsovereenkomst afsluiten. Je moet dus de wetgeving over het arbeidsrecht naleven, wettelijke loonbarema’s inbegrepen. Er zijn wel bepaalde afwijkingen van deze wetgeving voorzien.

Je organisatie moet ook een arbeidsongevallenverzekering afsluiten.

3. Stap 3: een Dimona-aangifte doen

De Dimona-aangifte dien je in via de onlinedienst Dimona(Nieuw venster). Zo meld je elke in- en uitdiensttreding van een werknemer aan de RSZ. Je geeft de prestaties aan in uren. De Dimona moet altijd ingediend worden voordat je werknemer aan de slag gaat.